sobota, 22 listopada 2014

Dojrzewający piernik - ciasto dla wyjątkowo cierpliwych



"Bez tej miłości nie można żyć" - pisała poetka,
a ja dodam: bez tego zapachu nie da się żyć.
Codziennie mam ochotę sięgać po pomarańcze, cynamon,
goździki, gałkę muszkatołową,
tłuc w moździerzu, rozbijać , posypywać.
Wreszcie wzięłam się za zrobienie tradycyjnego piernika.
Oczywiście, biorąc pod uwagę zapachy, nie dało się ukryć,
że powstaje coś niezwykłego.
W kuchni powstało zamieszanie, więc po raz setny udzieliłam wyjaśnień,
że to piernik.
Zapomniałam uprzedzić, że na jego spróbowanie trzeba poczekać...kilka tygodni.
Nie było żadnych pytań, tylko wymowne spojrzenia "jak  mogłaś".
Dla mnie też to oczekiwanie jest nieznośne.
Nie lubię odkładania na później, zwłaszcza przyjemności.
Kiedy robię coś teraz, to chcę spróbować.
Od razu, już, natychmiast !
Chyba dla bezpieczeństwa przełożę sobie mniejszą część ciasta do małej miski,
kiedy w czasie przedświątecznego oczekiwania zachce mi się
miękkich pierniczków.
Tymczasem reszta będzie dojrzewać i nabierać piernikowej mocy w chłodnym miejscu.
Na kilka dni przed Wigilią pokroję ciasto na części i przełożę masą marcepanową.
Dlatego też: cdn...


Dojrzewający piernik staropolski i mój przepis dla Was

Składniki:

1 kg mąki pszennej
pół litra miodu
250 g masła lub po połowie masła i smalcu
1,5 szkl drobnego cukru
pół szklanki mleka
4 łyżki przyprawy do piernika
3 łyżeczki sody oczyszczonej
pół łyżeczki soli

Etap pierwszy:

W garnku rozpuszczam tłuszcz z miodem, mlekiem i cukrem. Dodaję przyprawę do piernika. Całość podgrzewam, ale uważam, aby masa się nie zagotowała. Odstawiam do czasu, aż ostygnie do temperatury pokojowej.

Etap drugi:

Do dużej miski przesiewam mąkę, dodaję sodę i sól. Do ostudzonej masy w garnku wrzucam 3 jajka i dobrze mieszam z pozostałymi składnikami. Po chwili wlewam całość do sypkich produktów. Mieszankę wyrabiam mikserem. Przygotowaną w ten sposób bazę do piernika przykrywam lnianą ściereczką i odkładam w zimne miejsce. O cieście przypomnę sobie dopiero za 4 tygodnie.







Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Jestem ciekawa Twojej opinii.